blog-artikul-ferovy-srovnavac-zbozi-bez-aukce

Porovnání nákladů PPC a PPP

Každý provozovatel e-shopu jistě zná PPC systémy a srovnávače zboží. Obecně jsou PPC reklamní systémy majoritním prostředkem k prezentaci zboží mimo vlastní internetové stránky jednotlivých e-shopů, pomineme-li fulltextové vyhledávače. 

V tomto článku si porovnáme, jak vypadají náklady na srovnávače zboží menšího e-shopu. 

Paní Helena je žena v domácnosti, její manžel je zaměstnaný a rodina je poměrně dobře zajištěna. A tak se paní Helena rozhodla, že začně podnikat. Nechala si vytvořit internetové stránky a začala prodávat zajímavý sortiment vzdělávacích pomůcek pro talentované děti. Orientovala se sice na poměrně úzký segment trhu a zákazníků, nicméně díky pracovistosti, píli a přítupu se jí podařilo realizovat v prvním roce podnikání obrat cca 500.000 Kč ročně a získat poměrně slušnou základnu věrných klientů..

Protože paní Helena se poměrně dobře orientuje v online marketingu, uvědomuje si, že své zboží musí propagovat. Jako první ji samozřejmě napadly majoritní vyhledávače zboží. A tak se rozhodla více investovat a společně s vybranou SEO agenturou dala větší důraz na vyhledávače zboží a jejich PPC. V dalším roce podnikání investovala cca 15.000,-Kč do PPC marketingových kampaní a propagace zboží. Kámenem úrazu je však výše takových investic, na konci roku paní Helena utratila třetinu marže na online marketing.

Srovnání ceny PPC a PPP

Abychom dokreslili srovnání, uvádíme graf srovnávající náklady na PPC proti nákladům na PPP (artikul.cz) na výše zmíněném eshopu paní Heleny.

Náklady na PPC se za poslední kvartál roku 2012 pohybují kolem 4.100 Kč, pro větší e-shopy je úspora ještě radikálnější.

Srovnejme takový náklad s nákladem 2.50Kč/den neboli 225 Kč/kvartál u artikul.cz. Co říkáte, nestojí taková úspora za zvážení? Čím více e-shopů a firem se do artikul.cz přidá, tím větší bude dosah na koncové uživatele internetu.

Trendy a realita

Obecně u českých vyhledávačů zboží platí, že majitel e-shopu musí mít předplacený kredit na to, aby se zobrazoval na smysluplných pozicích. Ale to nestačí, je nutné s klíčovými slovy a produkty pracovat, nastavovat jim maximální ceny prokliků, aby se produkty umístily v aukcích co nejvýše.

Tento reklamní systém (a je dobré si přiznat, že se o reklamní systémy jedná) předpokládá dostatečné množství nabídek v aukčním systému PPC. Kdo dá nejvíc pak vyhrává a umisťuje se na předních příčkách seznamů zboží a nově i některých firemních katalogů.

Většinově převažující názor říká, že pokud není produkt na první stránce vyhledávače, pravděpodobnost, že na takový odkaz návštěvník klikne, se radikálně snižuje. Odborně to znamená, že míra konverze závisí přímou úměrou na výši nabídky za proklik. Pokud není e-shop schopen konkurovat extrémně nízkou cenou (která naopak snižuje marži), vítězí vždy ten, kdo investuje nejvíc do reklamy. Je to obecná vlastnost PPC systémů a nechceme polemizovat o tom, je li dobrá, špatná, nebo tak akorát.

 

artikul.cz jde jinou cestou, nabízí e-shopům platbu paušálem (říkáme tomu PPP). Jedná se tedy o fixní roční nebo půlroční částku odvíjející se od počtu položek v katalogu daného e-shopu.

Vyjmenujme tedy základní vlastnosti PPC a PPP vyhledávačů a postavme je vedle sebe, pak pro PPC platí:

  • nutný předplacený kredit
  • platí se za každý proklik, min. 1Kč
  • vždy se primárně zobrazují preferenční zobrazení
  • eshop musí dodržovat ceny, nesmí mít nulové ceny apod.

 

A pro PPP (artikul.cz)

  • platba 1x/2x ročně paušálně
  • fixní ceny dle počtu položek
  • možnost mít nulové ceny (ceny proti registraci např.)
  • bez preferenčních zobrazení

Rozhodně nechceme zatracovat PPC systémy. Chtěli bychom však upozornit na klíčové vlastnosti a slabiny PPC aukčních systémů a srovnat je na reálném příkladu, který dobře demonstruje výhody PPP artikul.cz.