Jak-na-reklamace-zboží

Jak na reklamaci zboží

Možná máte takové štěstí, že jste nikdy nic nereklamovali. Možná však patříte k většině spotřebitelů, kteří se s reklamací setkali. A mnohdy ne jen jednou.

Co je to reklamace?

Reklamace je úkon, při kterém spotřebitel uplatňuje právo na odstranění vad na základě spotřebitelské smlouvy.

Jaké jsou možnosti řešení reklamace?

Není li reklamace zamítnuta, pak ji lze vyřešit opravou zboží, jeho výměnou, slevou nebo odstoupením od kupní smlouvy (vrácením peněz).

Co k reklamaci potřebuji?

Doklad o zaplacení – fakturu, účtenku nebo jiný.  A samozřejmě také zboží, které reklamujete.

Doklad jsem ztratil. Co teď?

I přesto můžete zboží reklamovat. Stačí, když prokážete, že jste zboží v prodejně zakoupili. Například výpisem z účtu, když zboží platíte kartou nebo něčím jiným, specifickým, například originálním obalem apod.

Kdy můžu reklamaci uplatnit?

Reklamaci uplatníte v záruční lhůtě. Pozor! Od roku 2014 již není pevně stanovená 2 letá záruční lhůta pro cokoliv!

Kde se dá reklamace uplatnit?

Nejlépe tam, kde jste zboží zakoupili. Jedná li se o firmu / obchod / eshop s větším množstvím poboček, pak zboží můžete reklamovat i v těchto pobočkách. Lépe je však předem si tuto možnost ověřit u prodávajícího. Zákon zde povoluje výjimky. Některé firmy mají pro reklamace vyčleněný e-mail, korespondenční adresu, telefon apod.

Posílám li balík k reklamaci přepravní společností, zaplatí mi poštovné?

Na úhradu nákladů spojených s reklamací, která je uznána, máte nárok.  Nutnými náklady se rozumí nejnižší možné náklady.

Reklamuji v prodejně a není zde vedoucí, který reklamace vyřizuje. Co s tím?

Podle zákona musí být po celou dobu v provozovně zaměstnanec, který je pověřený reklamace vyřizovat. Nenechte se odbýt.

Můžu zboží reklamovat bez originálního obalu?

Jistě! Má li v reklamačních podmínkách prodávající toto jako podmínku, pak porušuje zákon.

Prodlouží se mi reklamační lhůta u výrobku po reklamaci?

Pozor, i toto pravidlo je od roku 2014 upraveno. Záruční lhůta se vám neprodlouží.

Za jak dlouho bude má reklamace vyřízená?

V zákonu se píše, že prodejce vyřídí reklamaci ihned, max. však do 30 dnů. Není li reklamace vyřízená do 30 dnů, pak máte nárok na nové zboží nebo vrácení peněz.

Neuznali mi reklamaci. Co mám dělat dál?

Chcete li reklamaci uplatnit, pak vám zbývá řešení cestou občanskoprávního sporu.

Naše 3 rady na rady na závěr

  • Dříve než zboží koupíte, přečtěte si reklamační řád prodejce.
  • Když už musíte zboží reklamovat, zavolejte předem do prodejny a ujistěte se o postupu reklamace. Mnohdy si takto ušetříte svůj drahocenný čas.
  • Nenechte sebou vláčet!